Vânzările de autovehicule noi au scăzut cu 10,9% în primele patru luni, la 21.916 unități, iar segmentul autoturismelor a înregistrat livrări mai mici cu 11,4%, la 18.137 unități, potrivit datelor anunțate marți de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
„În România, în continuare, vânzările sunt susținute de achizițiile realizate de către persoanele juridice (81% din total în luna aprilie), cele către persoanele fizice reprezentând doar 19% din total.
În plus, continuă să se manifeste impactul negativ al intrării masive în parcul national al vehiculelor rulate care, la un volum de aproximativ 71.000 unități la autoturisme și 15.000 la vehicule comerciale, au o creștere de 53%, respectiv 15% față de 2012. Din aceste cifre rezultă că la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România au fost aduse alte 4 rulate”, se arată într-un comunicat al APIA.
La autoturisme, topul pe mărci în primele patru luni din 2013 este format din Dacia, cu 5.248 unități vândute (28,9% din total), urmată de Volkswagen (2.082 unități/ 11,5%), Skoda (1.517 unități/ 8,4%), Renault (1.034 unități/ 5,7%), Ford (961 unități/ 5,3%) și Hyundai (917 unități/ 5,1%).
Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia și Volkswagen Golf.
În ceea ce privește vehiculele comerciale ușoare (LCV+ minibuse), APIA notează că vânzările au avut o scădere mai mică, de 5,6%, iar primele trei mărci (Dacia, Ford și Volkswagen), reprezintă împreună peste 45% din piață.
Producția auto locală a avut în aprilie o creștere de 9,3% față de luna precedentă, iar în primele patru luni se înregistrează un plus de 33,6% față de intervalul similar al anului trecut, la 147.053
unități, avansul fiind datorat în exclusivitate producției de autoturisme (+42%, la 147.048 unități).
Cele mai mari volume la nivelul primelor patru luni sunt înregistrate de Dacia Duster (44.013 unități), urmat de Dacia Sandero (37.425 unități), Dacia Logan (35.463 unități) și Ford B-Max (30.147 unități).
Exporturile au urcat cu 22,1% în intervalul ianuarie-aprilie, la 124.837 de unități, creșterea fiind susținută exclusiv de autoturisme (+29,3%).
Cel mai exportat model în luna aprilie a fost Dacia Duster (11.495 unități), urmat de Sandero (11.101 unități) și B-Max (7.553 unități), ordinea fiind aceeași și la nivelul primelor patru luni.
Potrivit datelor asociației, și pe plan european se înregistrează o scădere medie a pieței de 7,1% comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut, cu numai două țări importante aflate pe plus (Marea Britanie, cu 8,9%, și Belgia cu 2,8%). Franța, Germania și Italia înregistrează scăderi peste medie, cuprinse între -8,5% și -12,3%.
„Având în vedere apropierea momentului demarării efective a Programului «Rabla» (începutul lui iunie, cînd tichetele valorice vor ajunge în posesia cetățenilor), apreciem că o eventuală revizuire a estimării făcute la începutul anului poate fi avută în vedere doar după analiza volumelor înregistrate până în luna iunie”, mai arată APIA.
Vânzările de autoturisme și vehicule comerciale noi s-au diminuat cu 20,9% anul trecut, la 87.505 de unități, una dintre cele mai mari scăderi din UE, potrivit datelor furnizate la începutul lunii februarie de APIA, care a anunțat că speră, totuși, la un avans de 5% în 2013.